fredag 24 augusti 2007

Etapp # 27 Högstad - Strömstad

Då var jag verkligen igång, första etappen är avklarad och nu återstår endast 26 etapper!

Först tog jag tåget och så buss till Högstad, en liten by (typ 7 hus)
strax utanför Skee. Kan ju rapportera in att jag fick en konfunderad blick från busschauffören när jag valde att gå av där! Hittade lätt starten och knatade iväg strax efter halv fem. Det började fint med en bred jämn grusväg, men snart var man ute på ett knöligt hygge och så småningom även fightandes med diverse barrträd, buskar och framförallt gräs, gräs och ännu mera gräs. Och efter inslag av brännässlor och hallonbuskar lovade jag mig själv att ha långa tights på mig på nästa etapp!
Leden var utmärkt med röda prickar och en del skyltar här och där. Fast jag tycker nog att märkningen kunde varit betydligt bättre för det var på mer än ett ställe (typ 23 ...) som jag tvekade och fick ta mig en titt på kartan (notera det klassiska tumgreppet!) för att räkna ut åt vilket håll som nästa prick borde vara!


Hoppade över att titta på alla fornlämningar, diverse rösen och gravar och allt var det var. Tog dock en välförtjänt paus (behövde slurpa vatten - varmt!) och tog mig upp til utsiktsplatsen på Hillern,. Därifrån kunde jag se både havet och in över den norska gränsen.
Enligt skylten är sträckan vara 15 km, men min stegräknare fick det till 13 km och jag skulle tro att det är närmare 13 än 15. I alla fall tog det mig 1:50 varav 45 min löpning att avverka sträckan till Strömstad. Efter att under den sista delen av leden klättrat i ett vägbygge och hoppat bland otaliga klippor kom jag fram till målet strax före halv sju . Naturligtvis tog jag ett obligatoriskt kort framför Bohusledens sista (eller första) informationsskylt!

Inga kommentarer: